Developing grade 7 students’ability to solve math problems via teaching the topic “Rate quantities”
Main Article Content
Abstract
Developing qualities and competencies is essential in implementing the current education curriculum, and it needs to be carried out across all subjects, including Mathematics. Among the subject-specific competencies of Mathematics, the ability to solve mathematical problems is one of the core competencies that needs to be developed in students. This article analyzes and clarifies the manifestations of mathematical problem-solving ability and proposes several measures to help foster this competency among students through teaching the topic of Proportional Quantities – Grade 7 Mathematics.
Keywords
Grade 7 Mathematics, mathematical problem-solving ability, Proportional Quantities
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT). Hà Nội.
Đỗ, Đ. T. (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ, Đ. T., Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., Phạm, M. P., & Phạm, H. Q. (2021). Toán 7 (Tập 1, bộ Cánh diều). Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Dương, T. T. T. (2023). Thiết kế tình huống dạy học chương “Tam giác” theo hướng phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho HS lớp 7. Luận văn thạc sĩ, Trường Đại học Đồng Tháp.
Hà, H. K., Cung, T. A., Trần, V. T., Đặng, H. T., Hạ, V. A., Trần, M. C., Phan, T. H. D., Nguyễn, Đ. Đ., Phạm, H. H., Đặng, Đ. H., Phan, T. H., Nguyễn, T. K. S., Dương, A. T., & Nguyễn, C. G. V. (2021). Toán 7 (Tập 1, bộ Kết nối tri thức với cuộc sống). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê, N. S., & Nguyễn, D. H. (2020). Một số vấn đề lí luận về dạy học môn Toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê, T. Đ. (2020). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học trong dạy học phương trình đường thẳng, phương trình đường tròn – Hình học 10. Luận văn thạc sĩ, Trường Đại học Đồng Tháp.
Lê, T. P. (2021). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của HS tiểu học trong dạy học toán. Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2.
Nguyễn, M. P. (2021), Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh thông qua dạy học chương “Vecto trong không gian, quan hệ vuông góc trong không gian-Hình học 11” Luận văn thạc sĩ, Trường Đại học Đồng Tháp.
Phan, A. T. (2014). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của HS trong dạy học toán lớp 11 Trung học phổ thông. Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Vinh.
Trần, N. D., Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A., Vũ, N. T. H., Ngô, H. L., Phạm, H. Q., & Phạm, T. T. T. (2021). Toán 7 (Tập 1, bộ Chân trời sáng tạo). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, V.T. (2024). Dạy học chương các quy tắc tính xác suất cho học sinh lớp 11 trường dân tộc nội trú theo hương phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học. Luận văn thạc sĩ, Trường Đại học Đồng Tháp.
Most read articles by the same author(s)
- Duong Hoang Nguyen, Thi Thu Thao Duong, Setting the scenes in triangle chapter for mathematical problem - solving capacity for grade 7 students , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 02S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Duong Hoang Nguyen, Thi Ngoc Hanh Nguyen, Some measures to develop reasoning-thinking competence for grade 12 students through teaching volume of polyhedron , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 02S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Nhu Nguyet Trang, PGS. TS Duong Hoang Nguyen, Developing practical problem-solving competence through teaching the topic of quantitative in triangle and vector – grade 10 mathematics , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Xuan Nam Tran, Assoc. Prof. Dr. Duong Hoang Nguyen, Some measures to develop the mathematical thinking and reasoning abilities of 10th-grade students in teaching the topic “Coordinate geometry in the plane” , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Van Quan Pham, Duong Hoang Nguyen, Development of functional thinking for students through teaching chapter "Expliance functions, code functions and logarit functions” - Calculus 12 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thanh Tam Le, PGS, TS Dương Hoàng Nguyễn, Applying experiential learning theory in teaching the concept “Triangular primarism” (Math 7) , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Hong Hanh Doan, Phó Giáo sư Duong Hoang Nguyen, Developing students’ algorithmic thinking in teaching the topics of number sequences, additive progressions and multiplication progressions – Math 11 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Xuan Mai Nguyen, Duong Hoang Nguyen, Some methods improving students’ competency of analyzing for maths solutions via teaching the lesson theme of coordinate plane method - grade 10 Geometry , Dong Thap University Journal of Science: No. 27 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Assoc. Prof. Dr. Duong Hoang Nguyen, Cử nhân khoa học Anh Tuan Phan, Teaching three-line conic topic Maths 10 toward connecting maths with practice , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Hoang Oanh Phan, Duong Hoang Nguyen, Developing 8th-graders’ mathematical proofing ability in teaching the topic of similar triangles , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 02S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)