Developing grade 7 students’ability to solve math problems via teaching the topic “Rate quantities”

Nguyen Minh Dang Tran1,2, , Duong Hoang Nguyen3
1 Department of Mathematics and Informatics, Hoa Hung Secondary School, Vietnam
2 Post-graduate student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
3 Department of Mathematics and Informatics Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Developing qualities and competencies is essential in implementing the current education curriculum, and it needs to be carried out across all subjects, including Mathematics. Among the subject-specific competencies of Mathematics, the ability to solve mathematical problems is one of the core competencies that needs to be developed in students. This article analyzes and clarifies the manifestations of mathematical problem-solving ability and proposes several measures to help foster this competency among students through teaching the topic of Proportional Quantities – Grade 7 Mathematics.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT –Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT). Hà Nội.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT). Hà Nội.
Đỗ, Đ. T. (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ, Đ. T., Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., Phạm, M. P., & Phạm, H. Q. (2021). Toán 7 (Tập 1, bộ Cánh diều). Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Dương, T. T. T. (2023). Thiết kế tình huống dạy học chương “Tam giác” theo hướng phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho HS lớp 7. Luận văn thạc sĩ, Trường Đại học Đồng Tháp.
Hà, H. K., Cung, T. A., Trần, V. T., Đặng, H. T., Hạ, V. A., Trần, M. C., Phan, T. H. D., Nguyễn, Đ. Đ., Phạm, H. H., Đặng, Đ. H., Phan, T. H., Nguyễn, T. K. S., Dương, A. T., & Nguyễn, C. G. V. (2021). Toán 7 (Tập 1, bộ Kết nối tri thức với cuộc sống). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê, N. S., & Nguyễn, D. H. (2020). Một số vấn đề lí luận về dạy học môn Toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê, T. Đ. (2020). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học trong dạy học phương trình đường thẳng, phương trình đường tròn – Hình học 10. Luận văn thạc sĩ, Trường Đại học Đồng Tháp.
Lê, T. P. (2021). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của HS tiểu học trong dạy học toán. Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2.
Nguyễn, M. P. (2021), Phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học cho học sinh thông qua dạy học chương “Vecto trong không gian, quan hệ vuông góc trong không gian-Hình học 11” Luận văn thạc sĩ, Trường Đại học Đồng Tháp.
Phan, A. T. (2014). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của HS trong dạy học toán lớp 11 Trung học phổ thông. Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Vinh.
Trần, N. D., Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A., Vũ, N. T. H., Ngô, H. L., Phạm, H. Q., & Phạm, T. T. T. (2021). Toán 7 (Tập 1, bộ Chân trời sáng tạo). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, V.T. (2024). Dạy học chương các quy tắc tính xác suất cho học sinh lớp 11 trường dân tộc nội trú theo hương phát triển năng lực giải quyết vấn đề toán học. Luận văn thạc sĩ, Trường Đại học Đồng Tháp.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>