Developing 12thgraders’ mathematical problem solving competence: a case of teaching practical problems on the topic of integration applications
Main Article Content
Abstract
In the context of general education innovation towards capacity development, the connection between Mathematics and real-life issues is of great significance in teaching Mathematics. The use of practical problems in mathematics teaching particularly helps students develop their ability to solve mathematical problems. The study shows the manifestations of students' mathematical problem-solving competence through learning practical issues in the topic of Integral Applications - Mathematics 12, thereby proposing pedagogical measures to enhance this ability in the process of learning Mathematics in high schools. The research findings suggest that students demonstrate by identifying, selecting, and building models to address practical issues, as well as being engaged in and developing the essential skills when applying mathematical knowledge to real-world situations.
Keywords
Applications of integration., mathematical problem solving competence, practical problems
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Đào, T. H. (2019). Xây dựng bài toán thực tiễn trong dạy học chủ đề hàm số mũ và hàm số logarit cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục. 452 (Kì 2 – 4/2019). 48-53.
Đỗ, Đ. T. (Chủ biên), Đỗ, T. Đ.,Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Phạm, S. N., Vũ, Đ. P., Nguyễn, T. K. S., Vũ, P. T. & Trần, Q. V. (2020). Dạy học phát triển năng lực môn toán
trung học phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ, Đ. T. (Tổng Chủ biên kiêm Chủ biên), Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., Phạm, M. P. & Phạm, H. Q. (2023). Toán 12 (Tập 2) – Bộ sách Cánh Diều. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Hà, H. K. (Tổng Chủ biên), Cung, T. A., Trần, V.T., Đặng, H. T. (đồng Chủ biên), Trần, M. C., Lê, V. C., Nguyễn, Đ. Đ., Lê, V. H., Phan, T. H., Trần, Đ. K., Phạm, A. M. & Nguyễn, T. K. S. (2023). Toán 12 (tập 2) – Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, D. N. (2020). Một số vấn đề về giáo dục toán học gắn với thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, số 487 (Kì 1 -10/2020), 15-21.
Nguyễn, T. M. H., Vũ. V. Q., Lê. V. T. (2021) Thiết kế bài toán thực tiễn trong dạy học toán cho các lớp cuối cấp THCS. Tạp chí khoa học Đại học Vinh, Tập 50 -Số 1B, 36-46.
Trần, N. D. (Tổng Chủ biên), Trần, Đ.H., Nguyễn, T.A. (đồng Chủ biên), Vũ, T. T. H, Ngô, H. L, Phạm, H. Q & Phạm, T. T. T. (2023). Toán 12 (Tập 2) – Bộ sách Chân trời sáng tạo. NXB Giáo dục Việt Nam.
Most read articles by the same author(s)
- Xuan Mai Vo, Quoc Loc To, Developing mathematical problem-solving competence for 10th graders through solving equations to quadratic equation , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 6 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Thi My Ngan Nguyen, Xuan Mai Vo, Building a system of exercises to assess mathematics problem-solving competence for students grade 10 in teaching quadratic inequalities , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Ngoc Vu Le, Training students’ critical thinking through teaching Newton’s generalized binomial theorem in high school , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 4 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Ngo Nhat Huy Le, On the problem of calculating the distance from a point to a plane in space geometry , Dong Thap University Journal of Science: No. 28 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Xuan Mai Vo, Exploiting spatial geometry problem in teaching mathematics in high school toward fostering students’ competence of discovering new knowledge , Dong Thap University Journal of Science: No. 24 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Ba Hieu Huynh, Xuan Mai Vo, Applying collaborative learning approach in teaching the maths case of two congruent triangles , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Cam Giang Nguyen, Tiến Sĩ Xuan Mai Vo, Designing "The product of a number with a vector" for interdisciplinary integrated teaching , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 01S (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Thi Ngoc Tam Nguyen, The effectiveness of implementing learning project on the quadratic function in high school , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 7 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (English)
- Xuan Mai Vo, Fostering students' capacity of intellectual adaptation through teaching the topic of calculating the pyramid volume , Dong Thap University Journal of Science: No. 11 (2014): Part A - Social Sciences and Humanities