Developing 12thgraders’ mathematical problem solving competence: a case of teaching practical problems on the topic of integration applications

Xuan Mai Vo1, Quang Vinh Pham2,3,
1 Faculty of Mathematics - Information teacher education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Post - graduate student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
3 Math Group, Vinh Trach High School, Vietnam

Main Article Content

Abstract

In the context of general education innovation towards capacity development, the connection between Mathematics and real-life issues is of great significance in teaching Mathematics. The use of practical problems in mathematics teaching particularly helps students develop their ability to solve mathematical problems. The study shows the manifestations of students' mathematical problem-solving competence through learning practical issues in the topic of Integral Applications - Mathematics 12, thereby proposing pedagogical measures to enhance this ability in the process of learning Mathematics in high schools. The research findings suggest that students demonstrate by identifying, selecting, and building models to address practical issues, as well as being engaged in and developing the essential skills when applying mathematical knowledge to real-world situations.

Article Details

Author Biographies

TS Xuan Mai Vo, Faculty of Mathematics - Information teacher education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Faculty of Mathematics - Information teacher education, School of Education, Dong Thap University, Vietnam

Quang Vinh Pham, Post - graduate student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam, Math Group, Vinh Trach High School, Vietnam

Post – graduate student, Dong Thap University, Vietnam

Math Group, Vinh Trach High School, Vietnam

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Đào, T. H. (2019). Xây dựng bài toán thực tiễn trong dạy học chủ đề hàm số mũ và hàm số logarit cho học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục. 452 (Kì 2 – 4/2019). 48-53.
Đỗ, Đ. T. (Chủ biên), Đỗ, T. Đ.,Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Phạm, S. N., Vũ, Đ. P., Nguyễn, T. K. S., Vũ, P. T. & Trần, Q. V. (2020). Dạy học phát triển năng lực môn toán
trung học phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đỗ, Đ. T. (Tổng Chủ biên kiêm Chủ biên), Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., Phạm, M. P. & Phạm, H. Q. (2023). Toán 12 (Tập 2) – Bộ sách Cánh Diều. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Hà, H. K. (Tổng Chủ biên), Cung, T. A., Trần, V.T., Đặng, H. T. (đồng Chủ biên), Trần, M. C., Lê, V. C., Nguyễn, Đ. Đ., Lê, V. H., Phan, T. H., Trần, Đ. K., Phạm, A. M. & Nguyễn, T. K. S. (2023). Toán 12 (tập 2) – Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, D. N. (2020). Một số vấn đề về giáo dục toán học gắn với thực tiễn. Tạp chí Giáo dục, số 487 (Kì 1 -10/2020), 15-21.
Nguyễn, T. M. H., Vũ. V. Q., Lê. V. T. (2021) Thiết kế bài toán thực tiễn trong dạy học toán cho các lớp cuối cấp THCS. Tạp chí khoa học Đại học Vinh, Tập 50 -Số 1B, 36-46.
Trần, N. D. (Tổng Chủ biên), Trần, Đ.H., Nguyễn, T.A. (đồng Chủ biên), Vũ, T. T. H, Ngô, H. L, Phạm, H. Q & Phạm, T. T. T. (2023). Toán 12 (Tập 2) – Bộ sách Chân trời sáng tạo. NXB Giáo dục Việt Nam.

Most read articles by the same author(s)