Applying the teaching method through experiential activities in designing content of Spheres - Math grade 9

Thi Men Tran1, , Xuan Mai Vo2
1 Post-graduate student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Faculty of Mathematics - Information Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

In the current educational context, the need for innovation in teaching methods has become urgent in order to develop students' qualities and abilities. One of the effective approaches that emphasize learning through practical experience is to apply David Kolb's experiential learning theory. This article studies teaching Mathematics through experiential activities, proposes a process of applying teaching Mathematics through experiential activities with four main activities: Concrete Experience, Reflective Observation, Abstract Conceptualization, and Active Experimentation. These are aimed to help students practice mathematical problem-solving through participating in real-life situations, drawing lessons and generalizing into concepts, rules, solving problems, practical situations. Therefore, the process is concretized into designing some teaching situations of the concept and volume of Sphere - Math grade 9.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông, Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông, Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2020a). Tài liệu hướng dẫn bồi dưỡng giáo viên phổ thông đại trà – Mô đun 2: Sử dụng phương pháp dạy học phát triển phẩm chất, NL học sinh THCS. Thành phố Hồ Chí Minh.
Bộ Giáo dục và Đào tạo (2020b). Tài liệu hướng dẫn bồi dưỡng giáo viên phổ thông cốt cán, mô đun 2: Sử dụng phương pháp dạy học và giáo dục phát triển phẩm chất, năng lực học sinh trung học phổ thông môn Toán. Thành phố Hồ Chí Minh.
Đỗ, Đ. T., Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., Phạm, M. P., & Phạm, H. Q. (2022). Toán 9 (Tập 1, bộ Cánh diều). Hà Nội: Nhà xuất bản Đại học Sư phạm.
Hoàng, P. (2014). Từ điển tiếng Việt. Đà Nẵng: NXB Đà Nẵng.
Hứa, T. L. (2020). Thiết kế HĐTN trong dạy học diện tích hình, thể tích khối hình học 8. Luận văn Thạc sĩ khoa học giáo dục. Đại học Đồng Tháp.
Kolb, D. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice – Hall.
Nguyễn, B. K. (2015). Phương pháp dạy học môn toán. NXB Đại học Sư phạm. Hà Nội.
Nguyễn, T. T. N. (2023). Vận dụng phương pháp dạy học trải nghiệm vào việc dạy học Hình 7 theo chương trình giáo dục phổ thông 2018. (Luận văn Thạc sĩ khoa học giáo dục). Trường Đại học Sư phạm, Đại học Đà Nẵng.
Trần, B. H. (2019). Giáo dục trải nghiệm trong nhà trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>