Current situation and some  management measures on life skills education activities for students primary school in Cai Lay town, Tien Giang province

Mong Tuyen Huynh1, Thi Hong Thuy Le2,
1 Faculty of Social Sciences Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

The article has conceptualized the theoretical framework, surveyed and clarified the current situation to propose measures to manage life skills education activities for students in primary schools. Research methods were surveying 109 subjects (45 administrators, 64 teachers) and interviewing 05 administrators who have experience in school management of 07 primary schools in Cai Lay town, Tien Giang province. We process the survey results on a 5-level scale to calculate average scores, standard deviations and rankings to analyze and evaluate the current situation. Research results show that along with the achieved results, planning, organizing, directing, checking, and evaluating life skills education activities for students are still limited. This situation is the basis for proposing 4 comprehensive, focused, and appropriate management measures to improve the effectiveness of managing life skills education activities for students in primary schools in Cai Lay town, Tien Giang province.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 của Hội nghị lần thứ tám Ban chấp hành Trung ương khóa XI về “Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa - hiện đại hóa trong điều kiện nền kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế”.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2014). Thông tư số 04/2014/TT-BGDĐT-GDTH ngày 28 tháng 02 năm 2014 Ban hành Quy định quản lý hoạt động giáo dục kỹ năng sống và hoạt động ngoài giờ chính khoá.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2023). Công văn số 6759/BGDĐT ngày 04/12/2023 có về việc tăng cường quản lý hoạt động giáo dục kỹ năng sống và hoạt động ngoài giờ chính khóa.
Đảng Cộng sản Việt Nam. (2021). Văn kiện đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XIII (tập 2). Hà Nội: NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.
Huỳnh, M. T. (2012). Hệ thống kỹ năng sống cần giáo dục cho con người ở mọi lứa tuổi. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt, tháng 12 năm 2012, 7.
Huỳnh, M. T. & cs. (2023). Thực trạng quản lý giáo dục kỹ năng sống cho trẻ mầm non quận Ninh Kiều thành phố Cần Thơ. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt, tháng 5 năm 2023, 232.
Nguyễn, T. M. L. (Chủ biên), Đặng, Q. B., Nguyễn, T. H., Nguyễn, Q. C.. & Nguyễn, S, T. (2012). Quản lí giáo dục: một số vấn đề lí luận và thực tiễn. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Phòng Giáo dục và Đào tạo thị xã Cai Lậy. (2023). Công văn số 569/PGDĐT ngày 09/9/2023 hướng dẫn thực hiện nhiệm vụ năm học 2023-2024.
Sở Giáo dục và Đào tạo tỉnh Tiền Giang. (2023) Công văn số 1219/SGDĐT-GDTH-GDMN ngày 25/8/2023 về việc hướng dẫn thực hiện nhiệm vụ GD tiểu học năm học 2023-2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>