Current status of life skills education management for children in kindergartens in Dong Xoai City, Binh Phuoc Province

Thanh Hung Nguyen1, Dai Nghia Tran2, Thị Mỹ Hiếu Trịnh3,
1 Faculty of Psychology and Education, Hue University of Education, Vietnam
2 Faculty of Political Education and Educational Management, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
3 Trường Mầm non Hướng Dương

Main Article Content

Abstract

The management of life skills education for preschool children is an organized process that guides the formation of appropriate awareness, thinking, attitudes, habits, and behaviors among young learners. Its primary aim is to help children flexibly handle real-life situations, meet school requirements, and achieve optimal outcomes. To assess the current status of managing life skills education activities in preschools in Dong Xoai City, Binh Phuoc Province, this study involved 296 participants (including 266 teachers and 30 administrators), supplemented with in-depth interviews. The findings reveal that the management of life skills education activities in the surveyed preschools is generally rated at a fairly good level, but still exposes several limitations in terms of goal implementation, content, methods, organizational forms, coordination, and supporting conditions. These results serve as a foundation for proposing appropriate management measures to improve the quality of life skills education in preschools in Dong Xoai City, Binh Phuoc Province.

Article Details

References

Bùi, M. H., Vũ, N. H., & Đặng, Q. B. (2006). Quản lý giáo dục. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Ban Chấp hành Trung ương. (2013). Nghị quyết số 29- NQ/TW ngày 04 ngày 11 năm 2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hoá, hiện đại hoá trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2014). Thông tư số 04/2014/TT-BGDĐT ngày 28 tháng 02 năm 2014 về quy định quản lý và tổ chức hoạt động giáo dục kỹ năng sống và hoạt động giáo dục ngoài giờ chính khóa.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2015). Công văn số 463/BGDĐT-GDTX ngày 28 tháng 01 năm 2015 về việc hướng dẫn triển khai thực hiện giáo dục kỹ năng sống tại các cơ sở giáo dục giáo dục mầm non, giáo dục phổ thông, giáo dục thường xuyên.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2021). Thông tư 01/VBHN-BGDĐT ngày 13 tháng 4 năm 2021 về ban hành chương trình giáo dục mầm non.
Nguyễn, N. Q. (1989). Tâm lý học lứa tuổi và tâm lý học sư phạm. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Nguyễn, T. B. (2011). Giáo trình chuyên đề Giáo dục kĩ năng sống. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn, T. H. (2003). Một số biện pháp tổ chức trò chơi học tập nhằm phát huy tính tích cực nhận thức của trẻ mẫu giáo lớn. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Quốc hội. (2016). Luật Trẻ em số 102/2016/QH13, ngày 05 tháng 4 năm 2016.
Quốc hội. (2019). Luật Giáo dục số 43/2019/QH14, ngày 14 tháng 6 năm 2019.
Phan, T. Y. (2022). Quản lý giáo dục kĩ năng sống thông qua hoạt động trải nghiệm cho trẻ ở trường mầm non Nhân Quyền, huyện Bình Giang, tỉnh Hải Dương. Tạp chí Quản lý Giáo dục, 14(4), 52-59. Truy cập từ https://jem.naem.edu.vn/article/6669.
Trần, K., & Nguyễn, X. T. (2015). Đại cương khoa học quản lý và quản lý giáo dục. Hà Nội: NXB Đại học sư phạm Hà Nội.
WHO. (1996). Life skills education https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/338491/MNH-PSF-96.2.Rev.1-eng.pdf
Vũ, T. N. (2016). Giáo dục kỹ năng hợp tác trong trò chơi đóng vai có chủ đề cho trẻ 5-6 tuổi ở trường mầm non. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>