Developing critical thinking for students 
through teaching the topic “combinatory algebra – grade 10 Math”

Huy Hoang Cu1,2, , Duong Hoang Nguyen3
1 Math Team, Phuoc Buu High School, Vietnam
2 Post-graduate student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
3 Faculty of Mathematics - Information Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

In the context of educational reform, the development of critical thinking is an essential requirement for the holistic development of students' competencies and qualities. However, the actual practice of teaching mathematics in secondary schools is limited in cultivating critical thinking because students tend to approach knowledge in a one-dimensional way with little analysis, evaluation, or inquiry. Therefore, the study proposes several pedagogical measures to develop critical thinking through teaching the topic Combinatorics, Grade 10, a subject with the potential to stimulate and develop logical thinking, analysis, and problem-solving skills. The research employs methods of theoretical analysis and practical investigation. Accordingly, three measures are proposed: training students in the skill of purposefully asking questions; organizing discussions, dialogues, and debates for students; and fostering critical thinking through real-world combinatorics problems related to social issues. Critical thinking helps develop mathematical competencies by supporting students in analyzing, evaluating, and reasoning logically in problem-solving, constructing accurate mathematical models, communicating effectively, and using mathematical tools optimally and appropriately.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT). Hà Nội.
Chu, C. T. (2016). Phát triển tư duy thông qua dạy học môn Toán ở trường phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đào, T., Nguyễn, P. T. (2014). Các phương thức tạo cơ hội cho học sinh phát triển tư duy phê phán trong dạy học toán ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học giáo dục, 103, 10-14.
Đỗ, Đ. T., Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., Phạm, M. P., & Phạm, H. Q. (2022). Toán 10 (tập 2) – Cánh diều. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Hà, H. K., Cung, T. A., Trần, V. T., Đặng, H. T., Hạ, V. A., Trần, M. C., Phan, T. H. D., Nguyễn, Đ. Đ., Phạm, H. H., Đặng, Đ. H., Phan, T. H., Nguyễn, T. K. S., Dương, A. T., & Nguyễn, C. G. V. (2022). Toán 10 (tập 2) – Kết nối tri thức với cuộc sống. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê, T. T., Nguyễn, H. C. (2015). Đặc điểm tư duy phê phán của các nhóm đối tượng học sinh trung học phổ thông trong học toán. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 117, 9-11.
Mckey, Z. (2018). Tư duy phản biện. Hà Nội: NXB Thế giới.
Nguyễn, T. N. T. (2022). Dạy học chủ đề tổ hợp – xác suất theo hướng phát triển tư duy phê phán cho HS lớp 11. Trường Đại học Đồng Tháp, Việt Nam.
Phạm, V. H., Nguyễn, G. C., & Trần, T. T. (1981). Giáo dục môn toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Phan, T. L. (2008). Rèn luyện tư duy phê phán của học sinh trung học phổ thông qua dạy học chủ đề phương trình và bất phương trình. Viện khoa học Giáo dục Việt Nam. Việt Nam.
Trần, N. D., Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A., Vũ, N. T. H., Ngô H. L., Phạm H. Q., & Phạm T. T. T. (2022). Toán 10 (Tập 2) - Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, T. T. Q. (2020). Phát triển tư duy phản biện qua dạy học các bài toán mở ở lớp 10. Trường Đại học Đồng Tháp, Việt Nam.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>