Developing mathematical modeling competency for 10th-grade students through the topic “solving triangles and their practica applications”

Thoại Hồng1, Trung Hieu Nguyen2,
1 Trường THPT Long Hải - Phước Tỉnh
2 Khoa Sư phạm Toán – Tin, Trường Sư phạm, Trường Đại học Đồng Tháp, Việt Nam

Main Article Content

Abstract

Mathematical thinking and reasoning competency, problem-solvingcompetency, mathematical modeling competency, mathematical communication competency, and competency in using tools and learning aids are all core mathematical competencies that mathematics instruction is essential in developing. Mathematical modeling competency is one of the specific competencies that is emphasized. It helps students identify real-world problems, build mathematical models, find solutions, and evaluate results within a given context. This not only enhances students' logical thinking but also helps them gain a deeper understanding of the nature of mathematics and its flexible applications in life. This is a crucial competency that connects mathematics with other fields such as engineering, science, economics, and society. This article focuses on analyzing the manifestations of students' mathematical modeling competency and proposes measures to develop this competency in 10th-grade students through the topic of “Solving Triangles and Their Practical Applications”.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Blum, W., & Leiß, D. (2007). How do students and teachers deal with modelling problems? In C. Haines et al. (Eds.), Mathematical modelling: Education, engineering and economics (pp. 222-231). Horwood Publishing.
Bùi, Đ. T. (2013). Từ điển Tiếng Việt. Hà Nội: NXB Văn hóa thông tin.
Đỗ, Đ. T. (Tổng Chủ biên kiêm Chủ biên), Phạm, X. C., Nguyễn, S. H., Nguyễn, T. P. L., Phạm, S. N., Phạm, M. P. & Phạm, H. Q. (2022). Toán 10 (tập 1) – Bộ sách Cánh Diều. Hà Nội: NXB Đại học Sư Phạm.
Lê, T. H. C. (2014), Mô hình hóa trong dạy học khái niệm Đạo hàm. Tạp chí Khoa học, số 65 (2014), 5-18.
Nguyễn, D. N. (2016), Năng lực mô hình hóa Toán học của học sinh phổ thông. Tạp chí khoa học, số 60 (kỳ 8 – 2016), 44–52.
Nguyễn, P. L. (2015). Phương pháp nghiên cứu trong Giáo dục. NXB đại học Cần Thơ.
Nguyễn, T. T. (2022). Phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh trong dạy học chủ đề hệ thức lượng trong tam giác – Toán 10 – Sách kết nối tri thức với cuộc sống. Trường Đại học Đồng Tháp, Việt Nam.
Trần, V. (2014), Giải quyết vấn đề thực tế trong dạy học toán. Huế: NXB Đh Huế.
Trần, V. (2019), Dạy học mô hình hóa toán học trong chương trình giáo dục phổ thông mới. Tạp chí Giáo dục, số 459, 10-15.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>