Study on the functons and competencies of a high school principal In the current circumstances
Main Article Content
Abstract
The changes the world’s economy and society has had strong impacts on the education of every country. Thus, to fulfill the functions of a school, the principal must have possible solutions responding to the requirements of the new era. This article aims to analyze 3 functions of a high school principal in Vietnam today, thence to propose must-do duties and must-have competencies of a high school principal to lead school educating activities effectively.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Chức năng, năng lực lãnh đạo, quản lý, phối hợp và phục vụ cộng đồng; hiệu trưởng trường trung học phổ thông.
References
[2]. Bộ Giáo dục và Đào tạo (2011), Điều lệtrường trung học cơ sở, trường trung học phổ thông và trường phổ thông có nhiều cấp học,Ban hành kèm theo thông tư số12/2011/TT-BGDĐT ngày 28 tháng 3 năm 2011 của Bộ trưởngBộ GD& ĐT.
[3]. Nguyễn Phúc Châu (2010), Quản lí nhà trường, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội
[4]. Đặng Xuân Hải (2002), “Nhận diện khái niệm lãnh đạo và quản lý trong quản lý trường học”, Phát triển giáo dục (4), tr.25-27.
[5]. Bùi Minh Hiền và Nguyễn Xuân Hải, (2010), “Chân dung người hiệu trưởng trong lãnh đạo, quản lý nhà trường phổ thông hiện nay ở nước ta”, Tạp chí Quản lý giáo dục, (8), tr. 17-20.
Most read articles by the same author(s)
- Thi Tuyet Hanh Nguyen, Developing teachers’ adaptive capacity to meet educational mission requirements in the new context , Dong Thap University Journal of Science: No. 29 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Minh Gian Pham, Thi Tuyet Hanh Nguyen, Developing high school managers in accordance with principal standards responding to educational innovation , Dong Thap University Journal of Science: No. 37 (2019): Part A - Social Sciences and Humanities
- TS Thi Tuyet Hanh Nguyen, Developing professional capacity for education administrators and teachers for the 2018 General Education Program implementation , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 3 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (English)
- Hong Phuc Phan, Measures improving emulation and rewarding of Ca Mau education branch , Dong Thap University Journal of Science: No. 27 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Thi Tuyet Hanh Nguyen, Applying systematic thinking in learning at university , Dong Thap University Journal of Science: No. 16 (2015): Part A - Social Sciences and Humanities
- Minh Gian Pham, Thi Tuyet Hanh Nguyen, Thi Thu Lieu Dang, The current circumstances and essientials for high school managers , Dong Thap University Journal of Science: No. 22 (2016): Part A - Social Sciences and Humanities
- Thi Tuyet Hanh Nguyen, Đánh giá chất lượng chương trình đào tạo , Dong Thap University Journal of Science: No. 5 (2013): Part A - Social Sciences and Humanities
- Thi Tuyet Hanh Nguyen, Minh Gian Pham, Kinh nghiệm đánh giá chất lượng chương trình đào tạo của một số nước trên thế giới và vận dụng ở Việt Nam , Dong Thap University Journal of Science: No. 7 (2014): Part A - Social Sciences and Humanities
- Dinh Man Phung, Hong Phuc Phan, Measures to develop the managerial staff in high schools of Ca Mau province in the current circumstances , Dong Thap University Journal of Science: No. 22 (2016): Part A - Social Sciences and Humanities
- Van Thai Hong, Minh Giản Phạm, The current situation of managing the application of information technology in teaching Natural and Social Science subjects at primary schools in Binh Chanh district, Ho Chi Minh City , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 03S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)