Fostering students' capacity of intellectual adaptation through teaching the topic of calculating the pyramid volume

Xuan Mai Vo

Main Article Content

Abstract

Fostering students’ capacity of intellectual adaptation is attracting researchers’ attention. Nguyen Ba Kim suggested the approach "learning by adapting" as follows: students learn by adapting themselves to the situations of contradiction, problem and imbalance [2, p.126]. This instructional approach requires teachers to know how to design these adverse situations, and scaffold students overcome these obstacles via accommodative and assimilative activities. In this article, we propose some measures to train students the capacity of intellectual adaptation through teaching the topic of calculating the pyramid volume.

Article Details

References

[1]. Đỗ Văn Cường (2012), Bồi dưỡng năng lực thích nghi trí tuệ cho học sinh nhằm nâng cao hiệu quả dạy học hình học không gian ở trường Trung học phổ thông, Luận án Tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Vinh.
[2]. Nguyễn Bá Kim (2005), Phương pháp dạy học môn Toán (phần đại cương), NXB Giáo dục.
[3]. Nguyễn Phú Lộc (2008), "Sự thích nghi trí tuệ trong quá trình nhận thức theo quan điểm của J. Piage", Tạp chí Giáo dục số 183.
[4]. Phan Trọng Ngọ (2005), Dạy học và phương pháp dạy học trong nhà trường, NXB Đại học Sư Phạm.
[5]. J. Piaget (1999), Tâm lý học và Giáo dục học, NXB Giáo dục.