Measures to organize practical and experiential activities in teaching Mathematics in primary schools
Main Article Content
Abstract
In the General Education Program in Mathematics 2018, practical and experiential activities are compulsory with a specific number of periods for each grade at primary schools. The purpose of these activities is to encourage students to apply mathematical knowledge into practice by using real or simulated situations. In this article, we discuss some theoretical issues related to practical and experiential activities in Mathematics, thereby proposing some pedagogical measures to organize these activities in primary schools, contributing to achieve the goal of educational reform in the current context.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
Hoạt động thực hành và trải nghiệm
References
Cục Nhà giáo và cán bộ quản lí cơ sở giáo dục, Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2017). Kĩ năng xây dựng và tổ chức các hoạt động trải nghiệm sáng tạo trong trường tiểu học. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đinh, V. V. (2009). Giáo trình tổ chức hoạt động vui chơi cho trẻ mầm non (dành cho hệ Cao đẳng sư phạm mầm non). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Đặng, T. T. H. (2020). Tổ chức một số hoạt động trải nghiệm trong môn Toán cho học sinh tiểu học. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt, kì 2, tháng 5, 55-60.
Hoàng, P. (2019). Từ điển tiếng Việt. Hà Nội: NXB Hồng Đức.
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ; Publisher: Prentice Hall.
Lê, T. C. N. (2018). Thiết kế và tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học hình học ở tiểu học. Tạp chí Giáo dục, Số 423, 39-43.
Mạc, V. T. (2009). Tâm lý học hoạt động - Một cơ sở căn bản để đổi mới phương pháp giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục, Số 2, 12-15.
Nguyễn, T. N. P. (2018). Thực trạng tổ chức dạy học trải nghiệm của giảng viên khoa Sư phạm, Trường Đại học Cần Thơ. Can Tho University, Journal of Science, 54(9), 104-112.
Nguyễn, T. T. H. (2018). Vận dụng tư tưởng “Học đi đôi với hành” của Hồ Chí Minh trong dạy và học ở các trường cao đẳng, đại học hiện nay. Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt tháng 6/2018, 2-5.
Patil, M., & Meena, M. (2018). Effect of Practicing Experiential Learning (Like Online Learning-Ict) in Engineering Education. Journal of Engineering Education Transformations, 31(3), 95-101.
Rossman, A. D. (1993). Managing hands-on inquiry. Science and Children, 31(1), 35-37.
Trần, N. D. (Tổng chủ biên), Khúc, T. C. (chủ biên), Đinh, T. X. D., Nguyễn, K. Đ., Đinh, T. K. L., & Huỳnh, T. K. T. (2020). Toán 1. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần, N. D. (Tổng chủ biên), Khúc, T. C. (chủ biên), Đinh, T. X. D., Nguyễn, K. Đ., Đinh, T. K. L., & Huỳnh, T. K. T. (2021). Toán 2. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Most read articles by the same author(s)
- Nguyễn Thị Kiều, Thi My Hanh Bui, Designing STEM activities in teaching Mathematics grade 3 , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thai Thuy Lam Ha, Tan Duyen Vo, Thi Kieu Nguyen, Teaching Mathematics in English: Applying crucial fundamental tools to support primary students , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 3 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (English)
- Thi Truc Minh Nguyen, Teaching 5th-graders Geometry and Measurement content towards developing creative thinking , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 3 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (English)