Current situation of Vietnamese teaching activities in primary schools in District 12 - Ho Chi Minh City

Mong Tuyen Huynh1, , Thi Hieu Nguyen2
1 Faculty of Social Sciences Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

This article focuses on investigating the current situation of Vietnamese teaching activities in primary schools in District 12, Ho Chi Minh City. The study aims to assess the level of implementation of Vietnamese teaching activities in terms of objectives, contents, methods, organizational forms, teaching facilities and testing, assessment. In the study, questionnaires, interviews, observations and analysis of teaching-learning products were used for data collection. The participants included 30 school managers and 79 teachers at 18 primary schools in District 12, Ho Chi Minh City. The questionnaire was designed in accordance with the 5-degree Likert scale, estimated at 0.8 and Microsoft Office Excel software was used for data processing. The statistical parameters used to assess the current situation are the average score, standard deviation, and ranking. The research findings show that Vietnamese teaching activities are being implemented at a fairly good level while some limitations remain during the process. Thus, these findings serve as the background for proposing measures to manage and improve the quality of Vietnamese teaching in primary schools in District 12, Ho Chi Minh City.  

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Thông tư 32/2018/TT-BGDĐT, Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể.
Bộ Giáo dục vàvĐào tạo. (2021). Kế hoạch Số: 1252/KH-BGDĐT, Tăng cường thực hiện đổi mới phương pháp dạy học và đánh giá môn Tiếng Việt cấp tiểu học.
Bùi, T. T. T., Nguyễn, T. T. H., & Hán, T. T. H. (2024. Đổi mới dạy học Tiếng Việt cho sinh viên ngành giáo dục tiểu học trong bối cảnh “một chương trình nhiều bộ sách giáo khoa” theo chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, Số 80/Tháng 1-2024, 36-44.
Hoàng, T. N., & Huỳnh, M. T. (2022), Thực trạng quản lí hoạt động dạy học môn Tiếng Việt theo định hướng phát triển năng lực HS ở các trường tiểu học huyện Đồng Phú, tỉnh Bình Phước, Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt 10 tháng 11 năm 2022, 144-148.
Nguyễn, T. T. H. (2021). Khảo sát thực trạng áp dụng phương pháp dạy học tích cực trong môn Tiếng Việt tại các trường tiểu học Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 45(3), 112-119.
Nguyễn, X. Y. (2023). Phát triển Chương trình môn Tiếng Việt thông qua ngữ liệu dạy học, giáo dục đáp ứng Chương trình Giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh, Tập 20, Số 7 (2023): 1280-1288.
Sở Giáo dục và Đào tạo Thành phố Hồ Chí Minh. (2022). Công văn số 3392/SGDĐT-GDTH, Hướng dẫn chuyên môn môn Tiếng Việt cấp tiểu học năm học 2022-2023.
Sở Giáo dục và Đào tạo Thành phố Hồ Chí Minh. (2023), Báo cáo tổng kết năm học 2022-2023 và phương hướng nhiệm vụ năm học 2023-2024.
Sở Giáo dục và Đào tạo Thành phố Hồ Chí Minh. (2025). Công văn Số:1557/SGDĐT-GDPT, Hướng dẫn thực hiện nhiệm vụ giáo dục phổ thông năm học 2025-2026.
Thạch, L. A. (2020). Dạy học đọc hiểu cho học sinh lớp 1 giai đoạn học vần theo định hướng phát triển năng lực của người học. Luận án Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Ủy ban nhân dân Thành phố Hồ Chí Minh. (2024). Quyết định số 192- QĐ-UBND, Chiến lược phát triển giáo dục Thành phố Hồ Chí Minh từ nay đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>