Current situation of Vietnamese teaching activities in primary schools in District 12 - Ho Chi Minh City
Main Article Content
Abstract
This article focuses on investigating the current situation of Vietnamese teaching activities in primary schools in District 12, Ho Chi Minh City. The study aims to assess the level of implementation of Vietnamese teaching activities in terms of objectives, contents, methods, organizational forms, teaching facilities and testing, assessment. In the study, questionnaires, interviews, observations and analysis of teaching-learning products were used for data collection. The participants included 30 school managers and 79 teachers at 18 primary schools in District 12, Ho Chi Minh City. The questionnaire was designed in accordance with the 5-degree Likert scale, estimated at 0.8 and Microsoft Office Excel software was used for data processing. The statistical parameters used to assess the current situation are the average score, standard deviation, and ranking. The research findings show that Vietnamese teaching activities are being implemented at a fairly good level while some limitations remain during the process. Thus, these findings serve as the background for proposing measures to manage and improve the quality of Vietnamese teaching in primary schools in District 12, Ho Chi Minh City.
Keywords
Ho Chi Minh city, primary schools, teaching activities, Vietnamese
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục vàvĐào tạo. (2021). Kế hoạch Số: 1252/KH-BGDĐT, Tăng cường thực hiện đổi mới phương pháp dạy học và đánh giá môn Tiếng Việt cấp tiểu học.
Bùi, T. T. T., Nguyễn, T. T. H., & Hán, T. T. H. (2024. Đổi mới dạy học Tiếng Việt cho sinh viên ngành giáo dục tiểu học trong bối cảnh “một chương trình nhiều bộ sách giáo khoa” theo chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, Số 80/Tháng 1-2024, 36-44.
Hoàng, T. N., & Huỳnh, M. T. (2022), Thực trạng quản lí hoạt động dạy học môn Tiếng Việt theo định hướng phát triển năng lực HS ở các trường tiểu học huyện Đồng Phú, tỉnh Bình Phước, Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt 10 tháng 11 năm 2022, 144-148.
Nguyễn, T. T. H. (2021). Khảo sát thực trạng áp dụng phương pháp dạy học tích cực trong môn Tiếng Việt tại các trường tiểu học Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 45(3), 112-119.
Nguyễn, X. Y. (2023). Phát triển Chương trình môn Tiếng Việt thông qua ngữ liệu dạy học, giáo dục đáp ứng Chương trình Giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh, Tập 20, Số 7 (2023): 1280-1288.
Sở Giáo dục và Đào tạo Thành phố Hồ Chí Minh. (2022). Công văn số 3392/SGDĐT-GDTH, Hướng dẫn chuyên môn môn Tiếng Việt cấp tiểu học năm học 2022-2023.
Sở Giáo dục và Đào tạo Thành phố Hồ Chí Minh. (2023), Báo cáo tổng kết năm học 2022-2023 và phương hướng nhiệm vụ năm học 2023-2024.
Sở Giáo dục và Đào tạo Thành phố Hồ Chí Minh. (2025). Công văn Số:1557/SGDĐT-GDPT, Hướng dẫn thực hiện nhiệm vụ giáo dục phổ thông năm học 2025-2026.
Thạch, L. A. (2020). Dạy học đọc hiểu cho học sinh lớp 1 giai đoạn học vần theo định hướng phát triển năng lực của người học. Luận án Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Ủy ban nhân dân Thành phố Hồ Chí Minh. (2024). Quyết định số 192- QĐ-UBND, Chiến lược phát triển giáo dục Thành phố Hồ Chí Minh từ nay đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045.
Most read articles by the same author(s)
- Mong Tuyen Huynh, Dac Nguyen Nguyen, Learning motivation of Fine Arts students in Dong Thap University , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 4 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Thi Hong Thuy Le, Mong Tuyen Huynh, Current situation and some management measures on life skills education activities for students primary school in Cai Lay town, Tien Giang province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Mong Tuyen Huynh, Thi Phuong Nguyen, Dong Thap University primary education students’ methods of collecting and analyzing learning information , Dong Thap University Journal of Science: No. 12 (2015): Part A - Social Sciences and Humanities
- Thi Anh Dao Tran, Mong Tuyen Huynh, Current situation of managing experiental and career-based activities in high schools in Go Quao district, Kien Giang province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 03S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Ai Liel Tran, Mong Tuyen Huynh, The current situation of managing social skills education activities for children in kindergarten schools in Vi Thuy district, Hau Giang province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 03S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Mong Tuyen Huynh, Dac Nguyen Nguyen, A literature review on lotus culture education for high school students through experiential activities , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 7 (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (English)
- Mong Tuyen Huynh, Thi Hong Chi Nguyen, Current mangement of life skill education activities for children in pre-schools in Ninh Kieu district, Can Tho city , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Mong Tuyen Huynh, Thi Thu Tien Nguyen, Currently managing the activities of affection-social skill education for children in nursing schools in Chau Thanh district, Dong Thap province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 04S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Linh Duong, Mong Tuyen Huynh, Current situation of managing life skill education for primary school students in Tra On district, Vinh Long province , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 04S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Thi Thuy Linh Duong, Thạc sĩ Viet Nhi Tran, Sinh viên Thi Ngoc Tu Phan, Sinh viên Thi Quynh Thi Huynh, Thi Hieu Nguyen, Thi Luan Nguyen, Researching STEAM in early childhood education between 2013-2023: A bibliometric analysis of Scopus database , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 7 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (English)