The current situation of managing nutrition and child care activities in preschools in Binh Tan District, Ho Chi Minh City 

Dai Nghia Tran1, Thi Phung Nguyen2,
1 Faculty of Political Education and Educational Management, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

This study examines the current state of management in child care and nurturing activities at preschools in Binh Tan District, Ho Chi Minh City. The research sample included 140 administrators and teachers, combined with in-depth interviews with 10 administrators and teachers and 7 parents. The study employed a mixed-methods approach, including quantitative analysis (5-point Likert scale, processed using Excel) and qualitative analysis (interview data coding). The results indicate that administrators and teachers have a positive awareness of the importance of managing child care and nurturing, particularly in helping children adapt to daily routines and achieve the goals of early childhood education programs. While planning is generally adequate, it is limited in terms of defining implementation measures, mobilizing resources, and facilitating collective discussion. Organizational work shows clear task assignments and internal communication, but professional development and experience-sharing remain insufficient. School leadership provides clear guidance and effective collaboration with parents; however, monitoring, evaluation, and resource supplementation need improvement. Family–school–community collaboration is at a fairly average level. The study emphasizes the need to enhance management capacity, provide professional training, develop a dedicated monitoring team, and apply technology in supervision and communication to improve the quality of child care and nurturing.

Article Details

References

Hoàng, T. N. (2021). Một số biện pháp quản lí hoạt động nuôi dưỡng, chăm sóc trẻ tại các trường mầm non công lập Quận 1, thành phố Hồ Chí Minh, Tạp chí Giáo dục, Số 495 (Kì 1 - 2/2021), 42-46. Truy cập từ https://scholar.dlu.edu.vn/thuvienso/bitstream/DLU123456789/151937/1/CVv216S4952021042.pdf.
Lê, T. T. B. (2016). Giải pháp nâng cao hiệu quả phối hợp giữa nhà trường và gia đình trong việc chăm sóc - giáo dục trẻ em ở các trường mầm non tư thục, Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, Số 129, Tháng 6/2016, 46-48. Truy cập từ http://vjes.vnies.edu.vn/sites/default/files/129_6.2016_-46-48.pdf
Nguyễn, T. H. (2021a). Xây dựng công cụ nghiên cứu ảnh hưởng của các tiêu chí về “nuôi dưỡng, chăm sóc sức khỏe và giáo dục trẻ em” trong chuẩn nghề nghiệp đến kĩ năng nghiệp vụ của giáo viên trường mầm non, Tạp chí Giáo dục, Số 496 (Kì 2 - 2/2021), tr 8-13.
Nguyễn, T. N. (2021b). Quản lí hoạt động chăm sóc, nuôi dưỡng trẻ 3–4 tuổi ở các trường mầm non trong bối cảnh hiện nay. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, (46), 42–47. Truy cập từ http://vjes.vnies.edu.vn/vi/so-46-thang-10-nam-2021/so_46-42-47.pdf
Nguyễn, T. N, Vũ, T.N. M., & Nguyễn, T., T. (2022). Nhu cầu, điều kiện và khả năng ứng dụng kĩ thuật số vào chăm sóc, giáo dục trẻ tại các cơ sở giáo dục mầm non ở khu công nghiệp, khu chế xuất: nghiên cứu trường hợp tại quận Bình Tân, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục (2022), 22(11), 27-32. Truy cập từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/440.pdf.
Nguyễn, T. Y., Hoàng, T. T., & Nguyễn, T. T. (2024). Thực trạng quản lí chất lượng bữa ăn bán trú cho trẻ ở các trường mầm non huyện Lục Nam, tỉnh Bắc Giang. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(4), 69–75. Truy cập từ http://vjes.vnies.edu.vn/vi/so-4-thang-04-nam-2024_-_tap_20_-_so_04_-69-75.pdf
Nguyễn, T. B. G. (2025). Phối hợp với gia đình và cộng đồng để nâng cao chất lượng chăm sóc giáo dục trẻ tại trường mầm non. Tạp Chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2: Chuyên san Khoa học Giáo dục, 1(04), 28. Truy cập từ https://sjes.hpu2.edu.vn/index.php/journal/article/view/649.
Phạm, T. N. (2020). Biện pháp quản lí hoạt động chăm sóc sức khỏe thể chất cho trẻ ở các trường mầm non huyện Lục Ngạn, tỉnh Bắc Giang, Tạp chí khoa học, Trường Đại học Thủ đô Hà Nội, số 41/2020, 85-91. Truy cập từ https://scholar.dlu.edu.vn/thuvienso/bitstream/DLU123456789/249056/1/CVv443S412020085.pdf.
Thái, V. T., Nguyễn, N. H., & Nguyễn, T. T. H. (2019). Phối hợp gia đình, nhà trường, cộng đồng trong chăm sóc và giáo dục trẻ mầm non, Tạp chí Khoa học giáo dục Việt Nam, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, Số 16 tháng 4/2019. 73-78. Truy cập từ http://vjes.vnies.edu.vn/sites/default/files/bai_so_13_-_so_16_thang_4._2019.pdf.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>