Current status of school culture building management in secondary schools in District 11, Ho Chi Minh City

Van Thong Ho1, Tan Nam Nguyen2,
1 Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

School culture is a system of shared values, beliefs, norms and habits that shape the way members (including teachers, students, administrators, and parents) interact and work in the school. Building this culture is not just a formal task but a vital management strategy, ensuring the sustainability and long-term development of educational institutions. This study aims to assess the current status of school culture management in secondary schools in District 11, Ho Chi Minh City. The research method used a 4-level Likert survey and interviews with 132 administrators and teachers at 11 secondary schools. The survey content focuses on core management aspects: planning, implementation, direction and evaluation, and influencing factors. The obtained results show that although school culture management has been implemented, significant limitations are present, including: inadequate awareness of the role and scope of management, mostly formal implementation, lack of system monitoring tools, and detailed guidance documents. From these findings, the article emphasizes the need for appropriate management measures to improve the effectiveness of building and developing school culture in District 11 secondary schools, contributing positively to improving the quality of comprehensive education.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương. (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04 tháng 11 năm 2013 về “Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế”.
Bộ Chính trị. (2025). Nghị quyết số 71-NQ/TW ngày 22 tháng 8 năm 2025 về đột phá phát triển giáo dục và đào tạo.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2019). Thông tư số 06/2019/TT-BGDĐT ngày 12 tháng 4 năm về quy định Quy tắc ứng xử trong cơ sở giáo dục mầm non, cơ sở giáo dục phổ thông, cơ sở giáo dục thường xuyên.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2025). Quyết định số 2358/QĐ-BGDĐT ngày 20 tháng 8 năm 2025 ban hành Kế hoạch nhiệm vụ, giải pháp trọng tâm năm học 2025 - 2026 của ngành Giáo dục.
Deal, T. E., & Kennedy, A. A. (1982). Corporate cultures: The rites and rituals of corporate life. Addison-Wesley.
Nguyễn, T. T. (2023). Thực trạng và biện pháp xây dựng văn hóa nhà trường ở các trường trung học cơ sở huyện Chợ Gạo, tỉnh Tiền Giang. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 12(03S), 186-194. https://doi.org/10.52714/dthu.12.03S.2023.1149
Phan, N. T., & Nguyễn, M. T. (2025). Thực trạng xây dựng văn hóa nhà trường các trường trung học phổ thông ở huyện Đông Hải, tỉnh Bạc Liêu. Tạp chí Khoa học Đại học Đồng Tháp, 13(04S), 122-131. https://doi.org/10.52714/dthu.13.04S.2024.1452
Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (4th ed.). Jossey-Bass.
Sở Giáo dục và Đào tạo Thành phố Hồ Chí Minh. (2025). Công văn số 2981/SGDĐT-HSSV ngày 06 tháng 10 năm 2025, Hướng dẫn về việc thực hiện nhiệm vụ năm học 2025–2026 đối với công tác học sinh, sinh viên.
Thủ tướng Chính phủ. (2018). Quyết định số 1299/QĐ-TTg ngày 03 tháng 10 năm 2018 của Thủ tướng Chính phủ: Phê duyệt Đề án “Xây dựng văn hóa ứng xử trong trường học giai đoạn 2018 - 2025”.
Thủ tướng Chính phủ. (2022). Chỉ thị số 08/CT-TTg, ngày 01 tháng 6 năm 2022 của Thủ tướng Chính phủ về việc tăng cường triển khai công tác xây dựng văn hóa học đường.
Ủy ban nhân dân Thành phố Hồ Chí Minh. (2025). Quyết định số 1554/QĐ-UBND ngày 01 tháng 10 năm 2025 về việc ban hành Kế hoạch triển khai nhiệm vụ, giải pháp trọng tâm năm học 2025 - 2026.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>