Exploiting spatial geometry problem in teaching mathematics in high school toward fostering students’ competence of discovering new knowledge
Main Article Content
Abstract
Trong bài viết này, chúng tôi đề cập đến quan điểm dạy học khám phá của Jerome Bruner và vận dụng một số ý tưởng đó vào việc tổ chức hoạt động khám phá tri thức toán học, từ đó khai thác bài toán hình học không gian ở trường phổ thông theo hướng bồi dưỡng năng lực khám phá tri thức mới cho học sinh.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Keywords
exploit geometry problem, competence of discovering new knowledge, discovery teaching, spatial geometry
References
[1]. Võ Xuân Mai (2016), “Sử dụng liên tưởng trong quá trình khám phá tri thức mới cho học sinh qua dạy học hình học”, Tạp chí Giáo dục, (số 382), Kì 2 - Tháng 05/2016.
[2]. Bùi Văn Nghị (2009), Vận dụng lí luận vào thực tiễn dạy học môn toán ở trường phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[3]. Phan Trọng Ngọ (2005), Dạy học và phương pháp dạy học trong nhà trường, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[4]. Đoàn Quỳnh, Văn Như Cương (2009), Hình học 11 Nâng cao, NXB Giáo dục, Hà Nội.
[5]. Đào Tam (chủ biên), Lê Hiển Dương (2008), Tiếp cận các phương pháp dạy học không truyền thống trong dạy học toán ở trường đại học và trường phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[2]. Bùi Văn Nghị (2009), Vận dụng lí luận vào thực tiễn dạy học môn toán ở trường phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[3]. Phan Trọng Ngọ (2005), Dạy học và phương pháp dạy học trong nhà trường, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
[4]. Đoàn Quỳnh, Văn Như Cương (2009), Hình học 11 Nâng cao, NXB Giáo dục, Hà Nội.
[5]. Đào Tam (chủ biên), Lê Hiển Dương (2008), Tiếp cận các phương pháp dạy học không truyền thống trong dạy học toán ở trường đại học và trường phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.
Most read articles by the same author(s)
- Xuan Mai Vo, Quoc Loc To, Developing mathematical problem-solving competence for 10th graders through solving equations to quadratic equation , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 6 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Thi My Ngan Nguyen, Building a system of exercises to assess mathematics problem-solving competence for students grade 10 in teaching quadratic inequalities , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Ngoc Vu Le, Training students’ critical thinking through teaching Newton’s generalized binomial theorem in high school , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 4 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Ngo Nhat Huy Le, On the problem of calculating the distance from a point to a plane in space geometry , Dong Thap University Journal of Science: No. 28 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Xuan Mai Vo, Ba Hieu Huynh, Applying collaborative learning approach in teaching the maths case of two congruent triangles , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Thi Ngoc Tam Nguyen, The effectiveness of implementing learning project on the quadratic function in high school , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 7 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (English)
- Xuan Mai Vo, Fostering students' capacity of intellectual adaptation through teaching the topic of calculating the pyramid volume , Dong Thap University Journal of Science: No. 11 (2014): Part A - Social Sciences and Humanities