Procedures to build some inequality problems from basic convex functions

Thi Tran Chau Pham1, , Duc Thinh Vo2, Thi Kim Yen Ngo1, Thuy Hoang Yen Tran2
1 Student, Faculty of Mathematics - Informatics Teacher Education, Dong Thap University, Vietnam
2 Faculty of Mathematics - Informatics Teacher Education, Dong Thap University, Vietnam

Main Article Content

Abstract

In this paper, we propose two processes using convex functions to build some familiar inequalities in high schools. The first process is the technique of building inequalities from the convex function, while the second one is building inequalities with equation conditions. There can possibly be plenty and diverse system of exercises created on this topic with these two techniques. Moreover, adequate understanding these two creative mathematical processes will help teachers orient the solution method for students more effectively, thereby helping them to have a better teaching method about this topic, and improve training quality.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán. Hà Nội.
Đặng, T. N. (2018). Khám phá kỹ thuật giải bất đẳng thức, bài toán Min-Max. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Lê, D. M., & Nguyễn, V. H. (2009). Nhập môn giải tích lồi ứng dụng. Hà Nội: NXB Khoa học tự nhiên và Công nghệ.
Nguyễn, N. Đ., & Nguyễn, T. M. H. (2015). Dùng bất đẳng thức cosi để tìm cực trị trong đại số và hình học. Tạp chí Giáo dục, (số đặc biệt tháng 4), 73-75.
Nguyễn, T. H. (2009). Các bài toán về giá trị lớn nhất và giá trị nhỏ nhất. Hà Nội: NXB Giáo dục.
Nguyễn, V. L., & Nguyễn, N. T. (2018). Các bài giảng về bất đẳng thức Bunhiacopxki. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Phạm, K. H. (2006). Sáng tạo bất đẳng thức. Hà Nội: NXB Hà Nội.
Trần, P. (2009). Những viên kim cương trong chứng minh bất đẳng thức. Hà Nội: NXB Tri thức.
Võ, Q. B. C., & Trần, Q. A. (2018). Sử dụng phương pháp Cauchy-Schwarz để chứng minh bất đẳng thức. Hà Nội: NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>