Designing a teaching scenario for the chapter on fractions to foster 6th-grade students’ mathematical communication competence
Main Article Content
Abstract
The article outlines a series of teaching situations aimed at developing students' mathematical communication competence through the teaching of the chapter on fractions in Grade 6 Mathematics. These include training students to listen, read, take notes, and express essential mathematical information; effective use of mathematical language combined with common language to exchange and present mathematical ideas, contents, and solutions during interactions with others; promoting active participation in group discussions and debates when learning about fractions. This article identifies the manifestations of students’ mathematical communication competence on learning the fractions and designs instructional situations for teaching concepts and rules toward developing students' mathematical communication competence.
Keywords
Mathematical competence, Mathematical communication, Designing teaching situations, Fraction
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán. (Ban hành kèm thông tư 32/2018/TT-BGDĐT). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Bùi, V. N. (2009). Vận dụng lý luận vào thực tiễn dạy học môn toán ở trường phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Cazden, C. (2001). Classroom Discourse: The Language of Teaching and Learning. Heinemann.
Đỗ, Đ. T. (Chủ biên). (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Emori, H. (2008). We Shall Overcome Dysfunctional Beliefs For Introducing Communication Study, Proceedings of APEC - Khon Kaen 180 International Symposium in 25-29 August 2008 at Khon Kaen University.
Lê, Đ. T., & Phan, T. T. H. (2016). Dạy học theo hướng hình thành và phát triển năng lực người học ở trường phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Lê, N. S., & Nguyễn, D. H. (2020). Một số vấn đề về lý luận và thực hành dạy học môn Toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, H. C. (2005). Những vấn đề cơ bản về chương trình và quá trình dạy học. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Phan, T. N. (2005). Dạy học và phương pháp dạy học trong nhà trường. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Trần, N. D., Bùi, V. N., Vũ, Q. C., & Trần, Đ. H. (2022). Sách giáo khoa Toán 6 tập 2 - Bộ Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Vũ, T. B. (2016). Bồi dưỡng năng lực biểu diễn toán học và năng lực GTTH sinh trong dạy học môn Toán lớp 6, lớp 7. Viện Khoa học Giáo dục, Việt Nam.
Most read articles by the same author(s)
- Tan Thanh Vo, Thi Kim Tuyen Nguyen, Thi Thuy Vo, Ngoc Tu Ta, Bich Tuyen Lê, Thuy Oanh Phan, Investigating some factors affecting the ability to extract polyphenols and flavonoids compound from mulberry leaves (Moruss Alba L.) , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 8 (2023): Natural Sciences Issue (Vietnamese)
- Trung Hieu Nguyen, Buu Son Ky Huong believer's costume from the perspective of sociocultural and natural environment , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 4 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Bich Nhu Nguyen, Trung Hieu Nguyen, Assessing pedagogy students’ satisfaction from training activities at Soc Trang Community College , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 10 No. 4 (2021): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Trung Hieu Nguyen, Bich Nhu Nguyen, Using classical test theory to analyze multiple – choice questions , Dong Thap University Journal of Science: No. 35 (2018): Part A - Social Sciences and Humanities
- Bich Nhu Nguyen, Bich Tram Nguyen, Trung Hieu Nguyen, Assessing students’ satisfaction from online learning experiences at Soc Trang Community College , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 6 (2022): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Top Ti Nguyen, Trung Hieu Nguyen, Convergence of a hybrid iterative process for asymptotically quasi -nonexpansive mappings and generalized mixed variational $\Phi$-like inequality problems in Banach spaces , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 2 (2025): Natural Sciences Issue (Vietnamese)
- Tan Tien Tran, Trung Hieu Nguyen, Convergence of an iteration to common fixed points of two Bregman totally quasi-asymptotically nonexpansive mappings in reflexive Banach spaces , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 11 No. 2 (2022): Natural Sciences Issue (Vietnamese)
- Van Dung Nguyen, Trung Hieu Nguyen, Duc Thinh Vo, Công bố khoa học của Trường Đại học Đồng Tháp giai đoạn 2003-2013 và đề xuất một số định hướng , Dong Thap University Journal of Science: No. 9 (2014): Part A - Social Sciences and Humanities
- Pham Cam Tu Cao, Trung Hieu Nguyen, Convergence of a two-step iteration process to common fixed points of two asymptotically g-nonexpansive mappings in Banach spaces with graphs , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 9 No. 3 (2020): Natural Sciences Issue (Vietnamese)
- Thanh Nghia Nguyen, Trung Hieu Nguyen, The fixed point theorem for almost generalized (ψ ,ϕ)- contractive mappings in ordered b -metric spaces , Dong Thap University Journal of Science: No. 14 (2015): Part B - Natural Sciences