Designing a teaching scenario for the chapter on fractions to foster 6th-grade students’ mathematical communication competence

Trung Hieu Nguyen1, Thi Kim Tuyen Nguyen2,3,
1 Faculty of Mathematics - Informatics Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Post – graduate student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
3 Math Team, Dinh Yen Secondary School, Vietnam

Main Article Content

Abstract

The article outlines a series of teaching situations aimed at developing students' mathematical communication competence through the teaching of the chapter on fractions in Grade 6 Mathematics. These include training students to listen, read, take notes, and express essential mathematical information; effective use of mathematical language combined with common language to exchange and present mathematical ideas, contents, and solutions during interactions with others; promoting active participation in group discussions and debates when learning about fractions. This article identifies the manifestations of students’ mathematical communication competence on learning the fractions and designs instructional situations for teaching concepts and rules toward developing students' mathematical communication competence.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể. (Ban hành kèm thông tư 32/2018/TT-BGDĐT). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán. (Ban hành kèm thông tư 32/2018/TT-BGDĐT). Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Bùi, V. N. (2009). Vận dụng lý luận vào thực tiễn dạy học môn toán ở trường phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Cazden, C. (2001). Classroom Discourse: The Language of Teaching and Learning. Heinemann.
Đỗ, Đ. T. (Chủ biên). (2018). Dạy học phát triển năng lực môn Toán trung học phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Emori, H. (2008). We Shall Overcome Dysfunctional Beliefs For Introducing Communication Study, Proceedings of APEC - Khon Kaen 180 International Symposium in 25-29 August 2008 at Khon Kaen University.
Lê, Đ. T., & Phan, T. T. H. (2016). Dạy học theo hướng hình thành và phát triển năng lực người học ở trường phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Lê, N. S., & Nguyễn, D. H. (2020). Một số vấn đề về lý luận và thực hành dạy học môn Toán. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, H. C. (2005). Những vấn đề cơ bản về chương trình và quá trình dạy học. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Phan, T. N. (2005). Dạy học và phương pháp dạy học trong nhà trường. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Trần, N. D., Bùi, V. N., Vũ, Q. C., & Trần, Đ. H. (2022). Sách giáo khoa Toán 6 tập 2 - Bộ Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Vũ, T. B. (2016). Bồi dưỡng năng lực biểu diễn toán học và năng lực GTTH sinh trong dạy học môn Toán lớp 6, lớp 7. Viện Khoa học Giáo dục, Việt Nam.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>