Developing student’s self-study competence through teaching the equation – Math 8

Xuan Mai Vo1, Kim Hung Nguyen2,
1 Faculty of Mathematics - Information Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Post – graduate student, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

For the fundamental and comprehensive reform of general education under Vietnam General Education Curriculum, mathematics teaching is expected not only to convey knowledge but also to enhance students’ competencies and personal qualities, particularly self-study competence. This competence plays a crucial role in enabling learners to construct knowledge actively, engage in lifelong learning, and adapt effectively to the rapid transformations of modern society. Based on both theoretical analysis, this paper proposes several pedagogical measures to promote active learning and develop self-study competence in mathematics education for lower secondary students. The proposed measures include: guiding students to identify and solve problems through problem-based situations; designing and employing self-learning–oriented worksheets; applying information technology to support self-study and self-assessment; and organizing group activities to strengthen collaboration, critical thinking, and self-regulation skills. The obtained findings contribute to clarifying the self-study competence based approach in mathematics teaching and provide practical implications for enhancing teaching effectiveness and cultivating self-study competence for students in the context of educational innovation.

Article Details

References

Ban Chấp hành Trung ương. (2024). Số 91-KL/TW Kết luận của Bộ Chính Trị tiếp tục thực hiện Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 4/11/2013 Hội nghị Trung ương 8 khóa XI về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo.
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Đào, T. (Chủ biên) & Lê, H. D. (2008). Tiếp cận các phương pháp dạy học không truyền thống trong dạy học toán ở trường đại học và trường phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đặng, T. H.(2012). Bản chất và điều kiện của việc tự học. Tạp chí Khoa học Giáo dục. Số 78 – Tháng 3/2012
Nguyễn, C. T.(1997). Quá trình dạy – tự học. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, C. T. (2001). Học và dạy cách học. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, C. T., & Nguyễn, K. (1998). Nghiên cứu và phát triển tự học, tự đào tạo, tự học, tự đào tạo tư tưởng chiến lược của phát triển Giáo dục Việt Nam. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, V. H. (2012). Ứng dụng elearning trong dạy học môn toán lớp 12 nhằm phát triển năng lực tự học cho HS THPT. Viện Khoa học giáo dục Việt Nam, Việt Nam.
Thái, D. T. (2008). Phương pháp dạy học truyền thống và đổi mới. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam
Trần, N. D. (Tổng Chủ biên), Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A. (đồng Chủ biên), Nguyễn, C.,Nguyễn, V. H., Ngô, H. L., & Huỳnh, N. T. (2023). Toán 8 (Tập 2) – Bộ sách Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>