Developing student’s self-study competence through teaching the equation – Math 8
Main Article Content
Abstract
For the fundamental and comprehensive reform of general education under Vietnam General Education Curriculum, mathematics teaching is expected not only to convey knowledge but also to enhance students’ competencies and personal qualities, particularly self-study competence. This competence plays a crucial role in enabling learners to construct knowledge actively, engage in lifelong learning, and adapt effectively to the rapid transformations of modern society. Based on both theoretical analysis, this paper proposes several pedagogical measures to promote active learning and develop self-study competence in mathematics education for lower secondary students. The proposed measures include: guiding students to identify and solve problems through problem-based situations; designing and employing self-learning–oriented worksheets; applying information technology to support self-study and self-assessment; and organizing group activities to strengthen collaboration, critical thinking, and self-regulation skills. The obtained findings contribute to clarifying the self-study competence based approach in mathematics teaching and provide practical implications for enhancing teaching effectiveness and cultivating self-study competence for students in the context of educational innovation.
Keywords
Equations, pedagogical measures, self-study competence
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-Bộ GDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GDĐT).
Đào, T. (Chủ biên) & Lê, H. D. (2008). Tiếp cận các phương pháp dạy học không truyền thống trong dạy học toán ở trường đại học và trường phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đặng, T. H.(2012). Bản chất và điều kiện của việc tự học. Tạp chí Khoa học Giáo dục. Số 78 – Tháng 3/2012
Nguyễn, C. T.(1997). Quá trình dạy – tự học. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, C. T. (2001). Học và dạy cách học. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, C. T., & Nguyễn, K. (1998). Nghiên cứu và phát triển tự học, tự đào tạo, tự học, tự đào tạo tư tưởng chiến lược của phát triển Giáo dục Việt Nam. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Nguyễn, V. H. (2012). Ứng dụng elearning trong dạy học môn toán lớp 12 nhằm phát triển năng lực tự học cho HS THPT. Viện Khoa học giáo dục Việt Nam, Việt Nam.
Thái, D. T. (2008). Phương pháp dạy học truyền thống và đổi mới. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam
Trần, N. D. (Tổng Chủ biên), Trần, Đ. H., Nguyễn, T. A. (đồng Chủ biên), Nguyễn, C.,Nguyễn, V. H., Ngô, H. L., & Huỳnh, N. T. (2023). Toán 8 (Tập 2) – Bộ sách Chân trời sáng tạo. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Most read articles by the same author(s)
- Xuan Mai Vo, Quoc Loc To, Developing mathematical problem-solving competence for 10th graders through solving equations to quadratic equation , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 6 (2023): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Thi My Ngan Nguyen, Xuan Mai Vo, Building a system of exercises to assess mathematics problem-solving competence for students grade 10 in teaching quadratic inequalities , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 12 No. 03S (2023): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- TS Xuan Mai Vo, Quang Vinh Pham, Developing 12thgraders’ mathematical problem solving competence: a case of teaching practical problems on the topic of integration applications , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 01S (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Ngoc Vu Le, Training students’ critical thinking through teaching Newton’s generalized binomial theorem in high school , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 4 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (Vietnamese)
- Ba Hieu Huynh, Xuan Mai Vo, Applying collaborative learning approach in teaching the maths case of two congruent triangles , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 01S (2024): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Exploiting spatial geometry problem in teaching mathematics in high school toward fostering students’ competence of discovering new knowledge , Dong Thap University Journal of Science: No. 24 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Xuan Mai Vo, Ngo Nhat Huy Le, On the problem of calculating the distance from a point to a plane in space geometry , Dong Thap University Journal of Science: No. 28 (2017): Part A - Social Sciences and Humanities
- Thi Cam Giang Nguyen, Tiến Sĩ Xuan Mai Vo, Designing "The product of a number with a vector" for interdisciplinary integrated teaching , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 01S (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- TS Xuan Mai Vo, Huu Nhan Pham, Designing teaching activities in the final review of the vector chapter” – grade 10 with blended learning model , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 14 No. 03S (2025): Special Issue of Social Sciences and Humanities (Vietnamese)
- Xuan Mai Vo, Thi Ngoc Tam Nguyen, The effectiveness of implementing learning project on the quadratic function in high school , Dong Thap University Journal of Science: Vol. 13 No. 7 (2024): Social Sciences and Humanities Issue (English)