Training students’ critical thinking through teaching Newton’s generalized binomial theorem in high school

Xuan Mai Vo1, Ngoc Vu Le2,
1 Faculty of Mathematics - Information Teacher Education, School of Education, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam
2 Postgraduate, Dong Thap University, Cao Lanh 870000, Vietnam

Main Article Content

Abstract

Critical thinking is one type of thinking that needs to be formed and developed for students, especially in teaching high-school mathematics because it helps students to have scientific skepticism, judge, evaluate and solve problems flexibly; thus, they realize deeper mathematical knowledge. This article identifies some expressions of students' critical thinking in teaching mathematics, thereby proposing pedagogical measures to train students' critical thinking through teaching Newton’s binomial theorem.

Article Details

References

Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2018). Chương trình giáo dục phổ thông chương trình tổng thể. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Chu, C. T. (2016). Phát triển tư duy thông qua dạy học môn Toán ở trường phổ thông. Hà Nội: NXB Đại học Sư phạm.
Đào, T. & Nguyễn, P. T. (2014). Các phương thức tạo cơ hội cho học sinh phát triển tư duy phê phán trong dạy học toán ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục, (103), 10- 14.
Ennis, R. H. (1985). A logical basis for measuring critical thinking skills. Educational
Leadership, 43(2), 44–48.
Ennis, R. H. (1993). Critical Thinking Assessment. Theory into Practice, 32, 179-186.
Florea, N. M., & Hurjui, E. (2015). Critical Thinking in Elementary School Children. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 180, 565-572. Doi: 10.1016/j.sbspro.2015.02.161.
Hà, H. K (Tổng chủ biên). (2021). Chuyên đề học tập toán 10- Bộ sách kết nối tri thức và cuộc sống. Hà Nội: NXB Giáo dục Việt Nam.
Lê, T. T., & Nguyễn, H. C. (2015). Đặc điểm tư duy phê phán của các nhóm đối tượng học sinh trung học phổ thông trong học toán. Tạp chí Khoa học Giáo dục, (117), 9- 11.
Lipman, M. (1988). Critical thinking -What can it be? Educational Leadership, 46(1), 38–43.
Paul, R., Binker., A., Jensen, K., & Kreklau, H. (1990). Critical thinking handbook: A guide for remodeling lesson plans in language arts, social studies and science. Rohnert Park, CA.: Foundation for Critical Thinking.
Phan, T. L. (2008). Rèn luyện tư duy phê phán của học sinh trung học phổ thông qua dạy học chủ đề phương trình và bất phương trình. Viện khoa học giáo dục Việt Nam, Việt Nam.
Qing, X. (2013). Fostering Critical Thinking Competence in EFL Classroom. Studies in iterature and Language, 7(1): 6-9. Doi:10.3968/j.sll.1923156320130701.2717.
Willingham, D. T. (2007). Critical thinking: Why is it so hard to teach? American Educator, 8–19.

Most read articles by the same author(s)